Dutch Food Week vindt dit jaar plaats van 10 tot en met 17 oktober 2020. Dat heeft de nieuwe voorzitter Dirk Duijzer, boegbeeld van de Topsector Agri&Food, bekendgemaakt. Dutch Food Week trapte af met een virtuele bijeenkomst voor honderden participanten die de afgelopen vijf jaren betrokken waren bij Dutch Food Week.
Consumenten zijn in groeiende mate nieuwsgierig naar de herkomst en toekomst van ons voedsel en zoeken met name in hun directe omgeving naar informatie. Dirk Duijzer kondigde aan dat Dutch Food Week de aandacht vooral richt op nationale agri- en foodinitiatieven: “Het was even onzeker of Dutch Food Week plaats zou kunnen vinden in verband met de uitbraak van corona, maar de beslissing is nu genomen: het gaat door. Misschien in enigszins aangepaste vorm, met meer digitale events dan voorgaande jaren. Daarbij zal de focus vooral gericht zijn op ‘verbinding’ met ‘Wat eten we?’ als overkoepelend thema. We hebben besloten om onze aandacht vooral te richten op Nederland omdat we de werelden van makers en eters meer willen verbinden. Het is mooi dat initiatieven als Agractie, Boer Bewust met Thank a Farmer Day en LTO Nederland hebben aangegeven betrokken te willen zijn bij Dutch Food Week.”
Aandacht voor alle regio’s
Als boegbeeld van de Topsector Agri&Food is Dirk Duijzer ook de voorzitter van Stichting Dutch Food Week. Drents gedeputeerde Henk Jumelet en Greenports Nederland-manager Rutger Lommerse versterken sinds dit jaar het bestuur, samen met food-ondernemer Jan van Rijsingen, voor aandacht voor de regio’s en de voedingstuinbouw. De organisatielijnen zijn korter geworden onder leiding van aanvoerder van het DFW-team Bert van Wanrooij voor opzet en uitvoer.
De nieuwe website dutchfoodweek.nl is een belangrijk uitgangspunt. Het platform is gebouwd volgens een community cloud-concept. Alle deelnemende partijen kunnen hierin hun eigen profiel en posts aanmaken en delen via social media. De website is een opvallend vertrekpunt voor de communicatie rond Dutch Food Week. Verder wordt ingezet op social media, radio en een eigen TV-journaal. Dat moet de diverse activiteiten voor het voetlicht brengen, waarvan de eerste al zijn aangemeld.
Eerdere edities
De eerste editie van Dutch Food Week in 2015 was een initiatief van de Topsector Agri&Food samen met AgriFood Capital, Brightlands Greenport Venlo, FoodValley NL en Greenport Westland-Holland. De editie van 2019 telde 135 evenementen georganiseerd door 425 betrokken organisaties op ruim 1000 locaties in Nederland.